Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zaterdag 3 december 2011

Existentiële vragen

wie weet
wat waarheid is

en wie
zal zeggen
waar ik
vandaan gekomen ben
om hier te zijn
op weg naar
wie weet wat

het pad
onbekend
het doel
slechts
te raden

wat doe ik hier
ondertussen
waarom
adem ik leven
en wat
is de zin
van zijn

is er een oorsprong
is er een eindpunt
er er verbinding
is er leven
na de dood

is er iemand
die het weet
echt zeker weet

is er iemand
daarbuiten

is er meer
dan ik kan zien

is het te kennen
en te weten
of is het
alleen maar
te geloven

dan is de volgende
belangrijke vraag
wat dan
geloven precies is

is er iemand
die het kan vertellen
die weet
hoe het zit

is het geopenbaard
en is het
ook te ontdekken
te ontwarren

te ontwaren
in de duisternis
die leven heet

is er licht
is er leven
is de waarheid weg
onvindbaar
en onkenbaar

***

te denken
en te vragen
te zoeken
en te jagen
het houdt niet op
je wordt zo moe
zo ongelooflijk moe
van al die gedachten

is er filosofie
in kennen
en verstaan

of is er
alleen
maar stilte
peilloze diepte
zonder antwoorden
onvindbaar
niets

***

wel
zo op een rijtje
achter elkaar
zeggen de vragen
mij meer
dan alle antwoorden
die ooit verzonnen zijn

want mijn hoofd
en hart
en wil
en ziel
schreeuwen
allemaal tegelijk

het kan niet waar zijn
dat er niks is
dat ik er zomaar ben
dat ik alleen zou zijn
in de enorme kosmos

dat wij bestaan
die kosmos en ik

er is een drang
een zoeken
en een vragen

er is een gat
in mijn hart
dat roept
om vervulling

dit is het bewijs
mijn gedachten
en geloven
en proberen
te weten

dit is het bewijs
het verlangen
de hunkering
het zoeken van de weg
de waarheid
het licht
het doel

meer willen zien
dan er te zien is

de verhalen
willen koesteren

de liefde durven zoeken
en aanvaarden
de kilte verdreven
elkaar zo verwarmen
aan ons innerlijk vuur

hoop die ontvlamt

het wonder
van nieuw leven
aanschouwen

elke prikkeling
is bewijs
op bewijs
openbaring
bovenop 
ervaring

er is een doel
er was een oorsprong
alles heeft zin
God is het centrum
van het bestaan

en al kan ik
maar beperkt zien
en denken
liefhebben
en zijn
zelfs mijn gedachten
zijn een bewijs
dat ik mij 
uit kan strekken
om mijn Maker te ontdekken
beetje bij beetje
meer en meer

het gat
in mijn hart
wacht op vulling
zodat ik
volwaardig
kan bestaan
tot in eeuwigheid

slechts
door te zien
op Hem
die niet te zien is

dat is de macht
van geloven
al zit de macht
niet in geloven
maar in het geloof
in de Machtige

Geen opmerkingen:

Een reactie posten