Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zondag 17 november 2013

De liefde heeft in mij een kiem gelegd


als 
vochtige mist
een deken
van demping
heeft gedrapeerd
over het ontkleurde
landschap

als de wind
met ingehouden
adem broedend
ligt te wachten
op later

de bijna
kale bomen
zich spiegelen
in hun omgekeerde
schaduw

en deze stilte
dieper gaat
dan ongekende
zwijgzaamheid

wat
zou ik
dan nog
durven delen

wie
zou mijn roepen
horen
in de kille
grijsheid
van de dag

wat
voegen
woorden toe
aan deze leegheid
die een einde
lijkt

wat
zou nog
helpen
hoop te vinden
in de kaalheid

waar zijn
de laatste restjes
vuur

waar blijft
de storm
die alles
in beweging
brengen zal

maar toch

de liefde
heeft in mij
een kiem
gelegd
het hart
gevuld
met een ultra
diep verlangen
de kop
weer op
te steken

om
over mijn
innerlijke schaduw
heen te 
springen

het zwijgen
te doorbreken
een stamelend loflied
aan te heffen
of juist 
een bittere klaagzang
te delen

en telkens
weer tastend
naar woorden
te zoeken
schamele beelden
te vinden
om mijzelf
hoe dan ook
uit te drukken

vanuit 
dit ingehouden 
tranen dal
omhoog te zien

mijn lege ziel
te verheffen
en te blijven
jagen
naar dat
wat zo 
onnoemelijk
onhaalbaar
lijkt

maar 
essentieel
aanwezig
blijven zal
als tere
drijfveer

als verdorrend
blad dat
naar de zomer
snakt
als lonkend
perspectief

tot het 
vervuld
zal zijn
en onthuld
zal worden
vol 
van genade

overlopend
van liefde
tot in de diepste
kern
verlicht
en in het zicht
gebracht
van volmaakte
glorie

1 opmerking: