Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

dinsdag 16 juli 2013

Vogel gespot

Vanmorgen fietste ik over het fietspad tussen Nieuw-Lekkerland en Alblasserdam, toen ik een apart vogelgeluid hoorde in de bomen boven mijn hoofd. Ik ben even gestopt en na enig zoeken ontdekte ik een bijzondere vogel op één van de takken, een beetje geel/groen van kleur met een opvallende grote, oranje snavel. Hoewel hij een paar keer wegvloog, heb ik hem goed op de foto kunnen krijgen en zelfs nog een stukje kunnen filmen.

Het lijkt inderdaad een bijzondere en vrij onbekende vogel te zijn, want bij navraag op twitter bleken er een aantal verschillende antwoorden gegeven te worden. Die varieerden van gele kwikstaart, fitis, bosrietzanger tot groenling. Maar die zijn het volgens mij niet, al ben ik geen echte vogelkenner. Het lijkt nog het meest op een spotvogel, zoals ook één van de suggesties opperde en dat is toch wel een bijzonder exemplaar.

Wellicht is er iemand die mij uit de droom kan helpen?










3 opmerkingen:

  1. Hallo Anton,

    Een spotvogel. Het geel, de snavelkleur en de algehele indruk wijzen allemaal in die richting. Voor de zekerheid heb ik het nog even bij een andere vogelaar nagevraagd en die was ook van mening dat het een spotvogel was. De enige soort die er op lijkt is de orpheusspotvogel, maar die is het niet, want die heeft een totaal andere zang. Een bosrietzanger zit niet in bomen, hoogstens in wilgen tot 2 meter hoogte. Grt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank Gerard, voor het spitwerk ... Zo zie je maar weer, zelfs een niet-serieuze vogelspotter kan door opmerkzaam te zijn wel eens met zijn neus in de boter vallen ... :-)

    BeantwoordenVerwijderen