Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zondag 25 februari 2018

Stil

Stil.
Het is stil.
Heel stil.
Windstil.
Hemelstil.
Wolkenstil.
Ruimtestil.
Vogelstil.
Mensenstil.
In de polder.
Op de vlakte.
Lucht en leegte.
Eenzaam.
Rustig.
Kalm.
Leeg.
Stil.

Ik.
Ik ben.
Ik ben stil.
Alleen.
Ontvankelijk.
Waakzaam.
Wakker.
Rustig.
Leeg.
Open.
Alert.
Stil.

Mijn stem is stil.
Mijn hoofd is stil.
Mijn hart is stil.
Mijn ziel is stil.


Geen woorden.
Geen actie.
Geen daden.
Geen doel.
Geen raakvlak.
Geen probleem.
Maar wel één.
Deel van het geheel.
Universeel.

Winterlandschap.
De vruchten zijn gemaaid.
De woorden zijn verwaaid.
De verhalen verdrongen.
Het zaad al lang gezaaid.
Nu wacht het al.
Verwachtingsvol.
Maar stil.
Heel stil.
Alleen.

En ik.
Ik wacht.
Ook rustig.
En verwachtingsvol.
Op woorden.
En verhalen.
Op ideeën.
Op vormen.
Inhoud.
Op inspiratie.
Op inzichten.
Vergezichten.
Op zin.
Op zijn.
Op God.
Heel stil.
En heel alleen.

Ik weet.
Het duurt.
Het komt.
Het wacht.
Ik wacht.
Het rijpt.
Ik rijp.
Heel stil.
En heel alleen.
Heel lang.
Heel leeg.
Het broeit.
Het groeit.
Heel traag.
En nog heel vaag.
Geduldig.
En behoedzaam.

Ik weet.
En ik geloof.
Ik wacht.
Verwacht.
Hoop ongezien.
Tegen de wetten in.
Van logica.
Van oorzaak en geloof.

Zie.
Door de kiertjes.
Soms wat sprankjes licht.
Verdwaalde letters.
Flarden gedachten.
Losse woorden.
Verdwaalde dromen.
Zin in zinnen.
Een los idee.
Een heel vaag visioen.

Ja.
Het is stil.
Ontegenzeggelijk.
Duidelijk.
Hardnekkig.
Het zwijgt.
Het duurt.
Het lege landschap.
Kaal en naakt.
Het wacht.
Lang.
Heel lang.

Maar.
Af en toe.
Vliegt er een vogel langs.
Een vlinder wellicht.
Licht aan de horizon.
Hoop in mijn hoofd.
Een sprankje kleur.
De hemel glanst.
Een wolkje.
Een stipje nog.
Klein.
En stil.
Maar toch ...

Maar toch ...
Het wil.
Het zal.
Het komt.
Het is al onderweg.
Ik voel het.
In mijn hart.
Heel zacht.
De kiem.
Van een gedicht.
De moraal.
Van een verhaal.
De voorbode.
Van een vergezicht.
Ik voel het komen.
Ik zie het gaan.
Diep in mijn gedachten.
En verder dan de horizon.
Het komt er aan.
Maar nu nog stil.
Heel even stil.
Ja, stil.
Stil.
...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten