Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

vrijdag 2 maart 2012

Ik wilde wel ...

ik wilde wel
een doek
vol vormen
schilderen
om uw veelkleurigheid
en veelzijdigheid
uit te beelden

ik wilde wel
een beeld van klei
boetseren
als steeds 
iets concreter
wordende vorm
van door een geest
bedacht idee

ik wilde wel
een belijdenis
schrijven
van alle namen
en eigenschappen
die ik mij maar
bedenken kon

ik wilde wel
een ode
voor u zingen
een liefdeslied
gevangen in de stilte
van ritme en melodie
ontvangen
met de antenne
van mijn gevoel
vanuit de diepte
van mijn hart

ik wilde wel
een boek
over u schrijven
met daarin
alle mooie woorden
die ik heb gehoord
gelezen
en bedacht
als uitdrukking
van nooit voldoende
te beschrijven
karaktertrekken

ik wilde wel
een kerk bouwen
een tempel
als heiligdom
zodat u dichtbij
kunt komen
en wonen
en ik u
af en toe
kon bezoeken
en ontmoeten
in stilte
en aanbidding

maar dan

u hebt
en bent 
geen vorm
geen beeld
geen boek

u bent niet
te vangen
in woorden

u bent ook niet
te beperken
tot een belijdenis

geen beeldend
beeld
om voor te buigen

zelfs geen
tempel 
of kerk
religie
of systemen
tradities
of voorschriften
kunnen u
binnen 
de perken 
houden

u bent 
werkelijk
overal

te groot
te alomvattend
te God

om uit te drukken
te begrijpen
te ontleden
vast te leggen
klein te krijgen
te annexeren
of abstraheren

***

u bent
Ik ben

alleen
daarvoor
zal ik mij buigen

niet
voor welk beeld
van wat ik denk
dat u bent
dan ook

1 opmerking: