Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zondag 15 april 2012

Op zoek naar fossiele zielen

in een akelige lege 
langwerpige straat
vol merkwaardig identieke huizen 
wandel ik traag en verbaasd 
naar de niet te ontwaren einder

ondertussen 
probeer ik bewust en bedoeld 
achter donker ontspiegelde ramen 
fossiele zielen 
te ontwaren 

eenzame schimmen 
en dolende zoekers 
verborgen ontheemden 
en verstopte vluchters 

maar hoe ik ook kijk 
en zoek 
zij vertonen zich niet 
verlaten en leeg 
lijkt dit breekbaar universum 
van kijkende ogen 
en ongehoorde antwoorden 
op niet gestelde vragen 

ik roep luidkeels 
in een mij vreemde taal 
vraag na vraag 
klettert tegen de muren op 

ik voel en ik proef 
vermoed en weet 
maar wat ik verwacht 
laat helaas
het ware gelaat niet zien 

zo loop ik mijn weg 
in onbedoelde nutteloosheid 
te wachten 
verwijder mij verder en verder 
van mijn eigen verleden 

***

langzaam 
ontvouwt zich 
diep van binnen 
in mijn teleurgestelde geest 
zomaar ineens 
een verdwaalde gedachte 

zou het kunnen 

dat het niet mijn taak 
mijn mezelf opgelegde verplichting is 
dat ik hier doelloos
en vruchteloos 
loop te roepen 
en te wachten 
op weg naar altijd later 

maar juist 
om over de drempel 
van onbekendheid 
in donkere huizen 
en in eenzame harten 
vuren te ontsteken 
door te luisteren 
naar ongekend treurige verhalen
en opgekropt verdriet

door tegendraads
mijn oren te lenen
opluchting te brengen
door het bieden van gelegenheid
om uiting te geven
aan stenen op de maag

soms doen wellicht
antwoorden niet ter zake
misschien zijn vragen
nog niet aan de orde
het zou zomaar kunnen
dat de boodschap
er even
niet
toe doet

kan ik dat aan
laat ik dat toe
krijg ik dat klein
hebben zij
dat gewoon nodig
of moet ik dat
juist het meeste 
van allemaal
ter harte nemen

los
leren
laten
door
verbindingen
aan te gaan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten