Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

donderdag 5 januari 2012

Vriend

heb je ooit
mijn vriend
wel eens gezien

hij maakt me
elke morgen
wakker
waait
de slapers
uit mijn ogen

soms
fluistert hij
zachtjes
mijn naam
streelt
mijn wangen
ritselt
bewogen
door de bomen
langs de weg

af en toe
buldert hij
boos en onstuimig
en worstel ik
hijgend en snakkend
naar adem
op de toppen
van mijn eigen
wijsheid
en lichamelijk vermogen
kop vooruit
mijn frustraties weg
zoekend en tastend
naar zijn oorsprong
of bron van bestaan

maar 
elke keer weer 
is hij
onvindbaar
niet te traceren
verborgen
in een geheim

als hij dan
zo'n bui heeft
en je de andere kant
op moet
dan neemt hij
je uitgelaten mee
als een dolle hond
wervelend
gedreven
vooruitstrevend

heb je hem
ooit
wel eens gezien
mijn vriend
de wind

nee
waarschijnlijk 
niet

al laat hij dan
bewust
zijn sporen na
is hij ervaarbaar
en te volgen
ook ik
heb hem
nog nooit
met eigen ogen
waargenomen

zo 
zijn er 
meer

en is mijn vriend
een beeld
een metafoor
van geheimen
die je vermoedt
en bespeurt
echter dan echt
maar
niet te bewijzen
te tellen of te meten
te wegen
of ter verantwoording
te roepen

maar 
in fluisterstille staat
of adembenemend 
stormachtig
toch zo basaal
en alomtegenwoordig
dat je niet snapt
dat zoveel mensen
zo argeloos
en achteloos
voorbijgaan
aan het niet te missen
wonder
van leven en licht
adem en geest


soms
leer je
van het leven
dat alle belangrijke waarden
niet tastbaar zijn


er zijn
van die zaken
waarvan je de waarde
pas goed beseft
als je ze missen moet

er zijn
van die dingen
die je alleen maar
kunt geloven

als je
met pijn in je hart
uit volle borst
tegen de klippen op
zingt

als je
met hart en ziel
worstelt
met het  
niet te vatten 
wonder

als je beseft
dat levens
zomaar ineens
voorbij zijn
weg
achter de horizon
van het verleden

als je te bang bent
voor wat komt
om zelf te gaan
en wel bewust 
vertrouwen moet
op de toekomst
van morgen

snakkend
naar de 
langverwachte
diepe stilte
van de wind
die ooit
op een dag
zal gaan liggen

het ultieme moment
van oneindigheid

als wachten
ontmoeten wordt
hopen 
zien
en ervaren
aanschouwen

de bron
van leven
licht en wind
vuur en water
geest en liefde
in volle glorie
openbaar
zal komen

eeuwige vriendschap
volmaakt
zal zijn

1 opmerking: