Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zondag 12 februari 2012

Binnenstebuiten

ik 
hul mij
bedachtzaam
in woorden
en zinnen

vis
geduldig
in de vijver
van ideeën

speel
met muziek
de sterretjes
aan mijn hemel

vang
vliegjes
van licht
om pontificaal
te pronken
in het donker

hecht betekenissen
vastomlijnd
en afgehecht
aan mijn wezen

althans

de buitenzijde
van zichtbaar
de mantel
van waarneembaarheid

het uiterste
van binnen
doorgedrongen
laagje vernis

zo dek ik mij toe
voor doordringende ogen
toon ik een masker
van toonbaar gedrag
flik ik een kunstje
om te verwarren
bouw ik een muur op
van papieren liefde
en aanvaardbare betekenis

want in wezen
en kern
van mijn diepste vrezen
ben ik een angsthaas
verstopt
voor andermans ogen
bang en bevreesd
voor kwetsbaarheid

mijn huiver 
en schaamte
zijn kaal en naakt
essentiëler
dan het met zorg
opgebouwde masker
van aaibaar
en aanraakbaar
willen zijn

leeg en luchthartig
stiller dan sneeuw
bewogen wachtend
op de toekomst

echt
is niet mooi
diep
is niet beter
ik
ben
in de kern
verlegen
en introvert
en derhalve niet geneigd
om mijn diepste zelf
te tonen
op het toneel
van het leven
in het akelig
ontnuchterend licht
van openheid

***

of
wellicht
misschien
wie weet

***

is er toch
ooit
onverwacht
lang geleden
licht
in mijn leven
mijn hart
gezaaid
is er liefde
geworteld
genade
gestort
is mijn wezen
mijn zijn
mijn geschrokken hart
zacht aangeraakt
vanuit de hoogte
is het naar
binnen
geslagen
de diepte in
tot in hoeken
en gaten
van tederheid

voel ik mij
daarom
ontembaar gedrongen
het binnenste
buiten te draaien
uiting te geven
aan innerlijk licht

angst te verwoorden
hoop te ontplooien
zout te ontkiemen

vruchten
als woorden
te strooien
in het donker
van eenzame harten
van luisterende
en dolende pelgrims

gebroken harten
van lijdende zwervers
te raken
met stil gefluister

ontfermend
en dienend
vuur te lekken

dromen en verlangen
te wekken
tot waken

voorproefjes
te delen
van eeuwigheid

gelinkt
aan de accu
van hogere liefde

boom
te zijn
reikend
naar hoger

in de wind
bewogen
licht

spiegel van de hemel
water als vuur
vuur als water

zuchtend
stilstaan
luisterend
ontvangen
aarzelend
stamelend
klankbord te zijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten