Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

maandag 11 april 2011

Een Psalm van Anton

Afgelopen zondag kwam er via Twitter van Gerrit ten Haaken de algemene vraag om eens na te denken over hoe en waarover je vandaag de dag een Psalm zou schrijven. Ik heb al meer op dit blog geschreven over Psalm 151, dus dit idee sprak mij meteen aan. Ik heb de uitdaging opgepakt.

En voor me uitgeschoven, in een tijd waarin ik zoveel andere dingen nog moet doen (voorbereiding gesprekskring, meditatie voor zangavond en stille week), maar er blijven ideeën opborrelen. En daarom ben ik maar gewoon begonnen, rustig aan. Hier en daar een knipoog. Maar vanuit mijn hart geschreven. Het is een psalm, ééntje maar. Wellicht volgen er meer.

En ik daag iedereen uit om met me mee te denken. Door te reageren. Maar ook door er zelf over na te gaan denken. Waar zou jij over schrijven, wat beweegt jou, wie ben jij voor God? Wie is God voor jou?

Een psalm van Anton

voor de nog te benoemen aanbiddingsleider
van mijn gemeente 'Koinonia'
(algemeen hervormd-gereformeerd op evangelische grondslag)
op de twaalfsnarige akoestische gitaar en de djembé
op de wijs van 'Ik ben niet goed wijs'

Een psalm, een lied, een gebed, een lof- en dankoffer

voor de Eeuwige en Alomtegenwoordige
dank dat U vanuit de eeuwigheid
mij hebt bedacht en benoemd
gevormd
in de warme moederschoot

voor de Geest en Ruach
die mij adem en leven gaf
zodat ik mij een weg naar buiten schreeuwde
de werkelijkheid in
een naam kreeg
werd wie ik was
mezelf

voor de Zoon van de Vader
het Beeld van de Onzichtbare
die kwam
om mij opnieuw
te leren wat liefde was
echte, diepe, ongelooflijke liefde
door Zijn bloed
 Zijn leven
als Offerlam
te geven op Golgotha
voor mij

Dank U voor het Mysterie van het leven
nieuw leven
het niet te begrijpen wonder
Uw grootheid ook
die ik niet vatten kan
alleen ervaren

leer mij om te danken
te aanbidden
wat ik niet begrijpen kan
te zingen over Uw goedheid
woorden te vinden
om uit te drukken
iets van Uw liefde voor mij
mijn liefde voor U
hoe beperkt, hoe stamelend ook

Dank U voor elke dag
dat ik besta
dat ik genieten mag
van vrouw en kinderen
dat ik werken mag
dat ik kijken mag en ervaren
uw schitterende pronkjuweel
de aarde
met alles wat leeft
aan dieren
aan bomen en bloemen
zee en rivieren
bergen om te beklimmen
uw universum
gemaakt voor ons mensen
maak mij bewust van elk moment
zodat ik U weer danken kan

Ik wil wandelen voor Uw aangezicht
oprecht en bescheiden
luisterend en uitdelend
maar toch
Heer
wordt het zo vaak worstelen
omdat het leven ook zo'n pijn kan doen
er ziekte is en pijn
de dood zo hartverscheurend
intree doen kan in je leven
zo allesbepalend
alles op zijn kop kan zetten
en Heer
de vragen komen
waar bent U dan
op zo'n moment?
veel vragen
heel veel vragen
en geen antwoorden die ik begrijpen kan

Kostbaar is het leven
maar ook zo kwetsbaar
onbegrijpelijk de dingen die gebeuren

En dan de mensen Heer
die ook zo moeilijk kunnen doen
ik zal maar eerlijk zijn
ik kan het echt niet allemaal volgen
ik probeer
echt ik probeer
om lief te hebben
en respect te tonen
maar dat valt echt niet altijd mee

Velen willen van U niet weten
hoe onbegrijpelijk is dat
negeren van zoveel bewijs
leven langs aanwijzingen heen
geef mij woorden om te spreken
licht om te laten schijnen
zaad om te strooien
het is te groot voor mij
help mij in mijn verlangen
Uw naam groot te maken op deze wereld

En dan
ja dan degenen
die zeggen u te volgen
op de weg
die U bent
daar begrijp ik af en toe helemaal niks van
er zijn mooie momenten
dat ook
maar vaak
zo heel veel keer
loop ik aan tegen zaken
tegen mensen
tegen dingen
die ik wel los móet laten
overgeven aan Uw wil
omdat het mij
boos en verdrietig maakt
en anders ook kapot zal maken

Leer mij bidden voor de wereld
en uw kerk
de mensen die ik ontmoet
maak mij bewogen
laat mij meelijden
waar ik kan
niet om de waarde van mijn gebed
maar om de kracht die er in U is

Laat mij zingen en juichen
in het midden van uw gemeente
maak mij los
Heer
alle geremdheid
alle stijfheid
maak mij spontaan
en swingend

Want telkens als ik zing
Uw grootheid en Uw liefde
woorden geef
en melodie en ritme
dan wordt ik uitgetild
boven het leven
en ervaar ik contact
dan vergeet ik de zorgen
de zenuwen
de teleurstellingen
de worstelingen
en ervaar ik iets van Uw kracht

Hoe wonderlijk zijn uw wegen
hoe groot en ongelooflijk machtig
is Uw kracht
waarmee U schiep
al wat ik zie en ervaar
hoe diep en breed en hoog
is Uw schenkende liefde
onpeilbaar
onuitsprekelijk

Omdat het onuitsprekelijk is
zing ik ervan
in deze Psalm
voor U
een lofgezang en schreeuw tegelijk

2 opmerkingen:

  1. Mooi hoor Anton! Ik heb ook wel eens een psalm geschreven (in het engels)...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi onder woorden gebracht,wat kan je geraakt worden door iets,mij trof de tekst van opw.509 mij erg:Zo lief had God de Vader ons.
    Na het zien van een filmpje op You tube:Most,the
    Bridge Dutch subtitled.
    Maar dit weet ik met heel mijn hart:Zijn offer heeft mijn schuld betaald.

    BeantwoordenVerwijderen