Sow for yourself righteousness, reap the fruit of steadfast love; break up your fallow ground, for it is the time to seek the Lord, that He may come and rain salvation upon you (Hosea 10:12).

zondag 18 juni 2017

Ik worstel met woorden

ik
worstel
met woorden
en tracht
voortdurend
het wonder
van licht
te vangen
in beelden

ik graaf
in de diepte
naar een poging
tot oorsprong
ik reik
bij voortduur
voorbij
mijn eigen
kijken
en verstand

ik voed
met liefde
het verlangen
naar verder
dan de horizon
maar
hoe verder
ik reik
en hoe harder
ik jaag
ik schiet
telkens weer
tekort in
omarmen
ontleden
begrijpen
en delen

het is
te veel
te ver
te wijd
te diep
te groot
te ondoorgrondelijk
voor wat ik
bevatten
kan

ik
geef
mij maar
over
laat mij
overwinnen
door het hoge
en diepe
het verre
het grote
het uitgestrekte
het onbegrijpelijke
onbevattelijke
wonder
van alles
buiten
mij

ik kniel
bescheiden
in het stof

ik buk
bewust
voor al
wat klein is

en raap
zo
hier
en daar
wat woorden
op

ik
wik
ik weeg en
geef weer
door en zamel
ook wat zaadjes
in van lente
groei en licht
het leven
op bevroren
beelden

zoals
het zich
ontvouwt
het wonder
van alles
zoals
het
is

ik
leef
de tijd
zoals
het komt
en
luister
anderen
uit in
hoor en
wederhoor
of juist
veelzeggend
zwijgen

en deel
weloverwogen
van de stilte
het verlangen
en het wonder
van samen
komen
zonder
logica
of verstaan

alleen
maar zijn
en luisteren
naar wat
nog niet
gezegd
wil worden

en zie
voorwaar
ook dat
is goed en
waarde
vol

het raakt
zo maar
de randen
van de eeuwigheid
het levert
af en toe wat
vergezichten op
het houdt
voorwaar
een smeulend
vuurtje
brandend
in de stilte
van een
toch wel
donkere
nacht

2 opmerkingen: